söndag 13 mars 2011

Två veckors ledighet

För andra gången på trettio år har jag varit ledig två veckor på sportlovet.

Resumé: Astrid sjuk helgen 27/28 februari, avresa till Sundsvall på måndag istället. Väl där blir Astrid febrig igen, avresan norrut förskjuts till torsdag. Fick mig ett par längdskidpass i Bosvedjespåret. På torsdag åker vi till Luleå, fikar överprissatta skitprodukter på Waynes Coffe, bojkott råder. Underbart väder, höga kusten i snöskrud med solen i ryggen. Lunchrast i Umeå med besök på Gammlia och mat på Sävargården. Här blir det MVG, väldigt gott, vackert och trevlig personal. I Luleå sov vi på hotell Amber, fint rum, bra läge, bra frukost, trevlig personal - rekomenderas. Middag på Baan Thai, tre år sedan sist, fortfarande bra. Vi kom fram till Juhonpieti Pajala till lunch på fredagen. Huset var varmt och gårdsplanen plogad. Fint att återse Harry, Inger, Sten Ove och Christina. Barnen åker skidor, spark och stjärtlapp från Erkheikkibacken. Jag åker skidor på Vasikkavuoma. Läser om Tornedalen om kvällarna i Ainas gamla böcker. Besöker Aina på lördagen. Korvgrillning på myren, barnen gnäller och korven är svart. Kajsa lagar plättar av renblod, Inger bjuder på renstek - ät så mycket du orkar, livet är fint. På hemresedagen tror Kajsa att Christina och Sten Ove sover så vi lämnar utan avsked, det är känslosamt, antagligen sista gången i huset. Ett par mil söderut får telefonen täckning, det vankades kaffe och semla till frukost som Christina förberett, vilken miss av oss. Vi stannade i Överkalix och drack kaffe på Brännströms, ett riktigt 50 tals fik. Såg en Citroen Visa i enormt gott skick, lite småbucklor på dörren - ovanligt. Stannade i Piteå för lunch, besökte museet, åkte till Skellefteå. Rum för resande i Skellefteå var fräscht och trevligt, Nordanå kulturcentrum bjöd på bl a en utställning om arbetslivet i bondesverige på 1900 talet, intressant. Pizzeria Mamma Mia hade Calzkrove med inbakat skrovmål precis som legenden sade, men jag tog kebabpizzan som vanligt. Vi stannade på Fjällräven outlet i Ö- vik och jag fyndade en jacka. Kajsa ett par byxor. Åter i Sundsvall träffade vi Micke och Liza, jag klämde några varv i Bosvedjespåret, nypistat morgonen efter att 1 dm snö fallit, fint. Familjen besöker Himlabadet, träffar Peter och Fanny i bassängen, knökfullt. Hemresa på lördag, två besök på Mcdonken. Middag på kvällen en trappa upp.

En spontan reflektion: jag orkar inte lägga mig i kören av burop till Juholt, kan bara konstatera att han inte kommer att föra en politik som utgör ett alternativ för alla de som övergivit S.

Bilen: körde 292 mil medelförbrukning 0,77 l upp 0,8 l tillbaka, man står på gasen för att komma hem.