torsdag 7 januari 2010

Nya längdskidor på väg!

Efter två års tvekan tog jag steget, nya skidor. De gamla, Fischer SCR, hamnar på sophögen efter tio års trogen tjänst. Till saken hör att jag aldrig gillat dem, de var svåra att få fäste på, slutspannet var stenhårt. Enligt Tony Pölder är nu detta åtgärdat på de senare modellerna.

Men så är det detta med designen, jag kan inte med skidor som heter Classic Vasa och är neongula. Toppmodellen RCR tyckte jag var för dyr. Madshus då? Ja egentligen det självklara valet, men den gode Pölder saknade skoalternativ i min storlek, det fanns bara det billigaste kvar. Återstår så att plocka skidan löst och köpa skor annorstädes, men det blev en dyr historia. Slutligen hittade jag en toppsko i min storlek, i deras skidpaket blev det rätt billigt. Rossignol x-ium WC sko och Delta skidan, deras strippade värsting, samma belag men enklare innehåll. Till detta en rottefella R4 NIS bindning.




Direkt efter beställningen fick jag kalla fötter, svika Pölder? Det fick bli så, idag såg jag att de stängt ned sin skidpaketavdelning pga materialbrist. Jag var inte ensam om att gå i skidköpartankar igår... Sedan måste jag erkänna att jag är lite trött på fischerhysterin, Kajsas Madshus Ultra är riktigt fina, skulle kunna tänka mig damdesignen om de passade mig. Samtidigt är Rossen riktigt läcker, skon och skidan ihop blir fina, tillsammans med svart dräkt och vit mössa förstås. Mycket pengar men skorna bör ju funka ett decennium liksom bindningarna, skulle skidan kännas fel är det ju lätt att byta med NIS systemet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar