måndag 28 december 2009

Träningsåret + decenniet

Bland alla nyårskavalkader, min lilla träningsresumé

Året är inte slut ännu, ligger på 129 h och 113 pass, tre dagar återstår, 131 h är 2000 talets nästa bästa årstotal från 2004, 167 h år 2003 var bästa årstotal men är utom räckhåll. Hade varit kul att slå till nu på slutet av decenniet. Nästa år får jag satsa på ett nytt 2000 tals bästa.

Bara två dagar kvar! Denna kylan, knäcker jag 60 minuter ikväll och 60 minuter imorgon så...

Det blev 65 minuter längdskidor 11,75 km, tre vurpor, bakhalt och - 16 grader.
56 minuter imorgon borde inte vara omöjligt.

Nyårsaftonen bjöd på 70 minuter längdskidåkning. Det betyder att årstotalen blev 131 h och 15 minuter fördelat på 115 pass. Mission accomplished! Nu återstår det att knäcka 167 h 2010.

Årets toppar: Karlstad stadslopp 43:58 min, 375 plats. hade varit kul att toppa det, någon halvannan minut genom en snabbare första 5 km är fullt möjligt med i stort sett samma träningsdos.

28 februari, strålande sol, längdskidor på Bryngfjordens golfbana, minnesvärt pass.

Årets floppar: Sjukdomsperioden i januari, höftproblemen i somras och höstas - kanske inte utsorterat ännu.

Decenniets bästa prestation? Svårt att svara på, jag är snabbare och starkare nu än för tio år sedan, men det känns sämre, men klockan ljuger inte. Maj - juni 2005 hade jag en formtopp, flera pass kändes grymt bra, kunde springa riktigt hårt utan att dra på mig mjölksyra. Våren 2000 var jag i kanonslag cykelmässigt men idag kör jag nästan lika fort, fast med power snarare än syreupptag, så är det att åldras.

Inför nästa decennium?
- Mer kvantitet, längre men lugnare
- Högre kvalitet, mer teknik, spänst, intensitet
- Styrketräning som komplement
- Skall köra fler cykellopp på landsväg, har varit dåligt med det under flera år
Förhoppningsvis blir detta möjligt nu när småbarnsåren närmar sig slutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar