söndag 15 mars 2009

Händelserik vecka

För tre veckor sedan höll jag en lektion i kommunikation, uppgiften var "pitcha" något som man tyckte var angeläget. I samhällskunskapen sysslade vi med ekonomi, alla prognoser var dystra och tillväxten negativ. I historia hade vi precis läst om det dynamiska 1800-talet. Min kollega kom hem full av energi efter en kurs i kreativt skapande, vi började spåna om allt möjligt i Lucky Naerosets anda. En av mina gamla käpphästar, att slå ihop Karlstad och Hammarö, kom på tal. Tusen galna idéer vädrades (typ attackbävrar). Efter den lunchen kollade jag upp invånarantalet i kommunerna, tittade på inflyttningssiffror och läste Karlstads vision 100 000.
Samtidigt funderade jag på hur kommunen marknadsförde sin vision, resultatet var nedslående, inte alls var svaret. De hade inte ens köpt webadressen Karlstad100000.se...hmm, efter att jag betalat 120 kr för adressen, skapat en enkel sida och skickat ett mail till kommunen rullade allt igång, radio, tidningar och TV.
Nu befinner vi oss i skedet att politikerna har initiativet, KD och FP är positiva till en folkomröstning 2010 i bägge kommunerna. Alla karlstadpolitiker är positiva. Men socialdemokraterna på Hammarö står och tvekar. Vi har allt att vinna! Finns det något att förlora? Jag kan inte se en nackdel för kommuninvånarna, ingen har hört av sig och ventilerat några farhågor heller. Nu sjösätter vi folkomröstningen!
På pallen denna vecka.
1. Politiker som ser sina medborgares bästa
2. Svenska försvarets omsvängning till ett försvar av Sverige (paradoxalt men sant)
3. Färjestad är vidare i hockeyslutspelet
Sladd
Risk att satsningen på försvaret blir en skenmanöver, 34 stridsvagnar i ett garage på Gotland är det samma sak som en återmilitarisering? Låt oss göra saker och ting riktigt denna gång.
I diket
Räddhågsna politiker som hellre ser till sin egen köttgryta än medborgarnas väl.
Förväntningar
Cykelsäsongen har startat på Eurosport och snart, (idag), börjar den utomhus. Milano Sanremo nästa vecka.
Förväntningar 2
Vår och värme, men vi vet ju alla att det kan vara två månader kvar, mitten av maj är inte bergsäkert. Värmlänningen 17/5- vi får väl se.
Familjehändelse
Två friska barn, som nya!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar