söndag 18 januari 2009

Träningsprogram vs Verkligheten

Den 13 juni blir det femton år sedan jag började träna regelbundet. Träningsdagbok i tretton år och med pulsmätare i tolv år. Jag har provat de flesta träningsformer för konditionen, LLD, fartlek, OBLA, 70-20,15-15, stegring, backe, barfotasprint, sandtag,Bric,aerobiska intervaller,naturliga intervaller och snabbdistans. Till detta kommer alla olika former av styrke, stabilitets, explosivitets och smidighetsövningar vilkas namn är ännu fler. När alla ingredienser i träningen är framplockade skall receptet formuleras i makrocykler, mesocykler, mikrocykler, progression, återhämtning och formtoppning.
Sedan kommer det till ett litet störande moment i kanten kallat verkligheten.
Verkligheten innebär, sjukdom, trötthet, barn, hustru, jobb, semester, resor, släkt, vänner, ekonomi, olyckor och allt annat, t ex allt som är roligt förutom träning.
Trots att verkligheten finns där för alla tycks nästan alla förståsigpåare inom träning räkna bort just det lilla momentet. Konditionsträning blir en verksamhet som mer tycks handla om att bemästra livspusslet snarare än om faktiska resultat.
Av alla hundratals träningsprogram jag läst och dussintal jag försökt följa finns det bara ett som liknar min verklighet. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det är träningsprogrammet från idévärlden för en motionär. Programmet är proffstriathleten och boråsaren Jonas Coltings förslag till oss motionärer.

Det är ett mycket enkelt veckoprogram:
  • Ett pass 40 - 75 minuter med valfri mjölksyrafri konditionsutövning
  • Ett pass styrketräning med fokus på bålstabilitet
  • Ett intervallpass 60 -90 minuter inklusive upp och nedvärmning
  • Ett distanspass 90 - 240 minuter

Längd och intensitet får man anpassa efter var man befinner sig i förhållande till vad som skall uträttas eller vilken sport man utövar, för löpning kan man man nästan halvera tiderna. Det som är bra är att han både ger valfrihet och tre vilodagar. Kanske kan man säga fyra vilodagar, styrketräningen för konditionsidrottare går fort och sliter lite. Min erfarenhet är att de flesta program är alltför detaljerade och ambitiösa. När man läser veckopressens träningsreportage kan man tro att alla har möjlighet att satsa med fem- sex pass i veckan, rätt kost och vila därimellan. Nu har jag utelämnat den detaljerade information Colting ger, men för varje motionär med några års erfarenhet så man räkna ut själv hur det skall läggas upp.

Länk till Colting http://www.colting.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar